Det är inte ditt fel

Det är inte ditt fel

Detta inlägg kommer att vara djupt. Inte bara för mig som skriver utan för dig som läser med.

Det är inte ditt fel!

Det är inte ditt fel. Att du inte såg att jag har ADHD eller autism. Det är inte ditt fel att de "standard" is a tecknen är från pojkar och inte flickor. Att forskningen och diagnoskriterierna är gjorde på pojkar vilket gör att kriterierna är utifrån de som dem har ser på pojkar. Dina förutsättningar för att kunna hjälpa mig och förstå mig har varit så begränsade för jag har inte uppvisat mina funktionshinder så tydligt. Tex men idag har det gått framåt och idag inser man att vi tjejer har inte samma tydliga tecken som pojkar. Det är inte ditt fel och jag förlåter dig 💕 Vi kan bara gå framåt nu och du kan bara lära dig mer av hur det funkar för mig.
Det är inte ditt fel

Det är inte ditt fel

Jag kan bara beskriva för dig hur jag känner i olika situationer men jag vet om att du inte kommer kunna förstå mig om du inte har känt lika dant eller har en diagnos som mig.
Jag kommer hjälpa dig på mitt sätt att förstå och att vi kan hitta en grund som vi kan jobba oss ifrån.
En bra plattform som vi båda kan vara trygga i och vi kan förstå varandra.

Det är inte ditt fel

Jag har olika sätt som funkar och jag kan en eller flera comfy saker som hjälper mig när de är jobbigt.
För andra kanske de är "barnsligt" men för mig är det ett måste. Jag kan inte alltid äta allt du ger mig eller jag kanske inte förstår varför du har en arg ton mot mig. Men om du berättat kan jag förstå dig.

Det är inte ditt fel

Att samhället inte hade kommit så långt i sin kunskap när jag var liten (-89) men idag är de så mycket mer kunskap och möjligheter att lära sig.
Och jag hjälper dig gärna med min egen röst för mig men att ge dig underlag tex hemsidor, Youtube klipp med mera.

Mina tips till dig

Det är INTE lätt att någon som samhället klassas för "normal" eller "frisk" att förstå hur de ska hjälp tex mig eller andra som är som jag. Men här tänkte jag ge er lite tips OBS! Dessa är individbaserade tips. Så det kanske inte funkar på en annan.

  • När du ger instruktioner eller berättar något. Fråga på ett lugnt och vänligt sätt om jag har förstått vad du sa. Be mig gärna återberätta.
  • Om vi ska ut där de kommer tex ge mig ångest eller vara jobbigt för mig. Ex. mycket folk, mycket ljud eller mycket rörelse. Kolla gärna om jag vill ha med min comfy eller om jag har comfy med mig.
  • Jag har tics men de vet inte om de är (Adha tics) eller annan tics. Men för mig blir de värre tex ljud, slå handen på benet. Min "normala" tics är tex små saker. Tex att jag trycker upp överläppen till näsan. Att jag rynkar min näsa. Någon trodde jag "lekte" med att vidga mina näsborrar.
  • FRÅGA alltid innan du rör mig. Detta är för att rör du mig innan så kan det ända att jag PANIK sätter mig på marken/golvet och låser mig där.

Detta hjälper för mig

Jag har alltid min lilla kanin i jackan så jag kan leka med öronen.

Sen jag har dessa hörlurar. Klicka Här! Jabra Elite 7 active black.
Sen har jag 3 olika Loops. Klicka Här, Här eller Här! OBS. Jag har gjort "egna" pro. Men hjälp av vanliga Experience med Ear Plug Accessories. Där kan ni se de 3 olika.

När jag kommer in i en affär och de är mycket ljud. När en expedit kommer fram till mig och om jag är ensam. Då berättar jag att jag har autism och många gånger har de använt sig av lätt teckenspråk samtidigt som de har pratat. Vilket hjälper mig. Men detta är när jag är ensam.

OBS! Detta funkar för mig. Inte som säger att detta kommer hjälpa för någon annan.

Vill du veta mer eller jag kan hjälpa dig! Kommentera här nedanför

Gillar